de winter door, training etc.

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

de winter door, training etc.

Bericht van gipsine op di nov 01, 2011 11:43 pm

Hallo allemaal

Ik dacht laat ik eens kijken hoe iedereen zo door de winter heen traint enzo. Hoe het met de paardjes gaat.
Gip gaat nl. niet zo goed. Ik probeer het positief te zien. Hij is niet kreupel maar loopt ook niet lekker. Dit kwam naar voren na trec 't Gooi. De dierenarts zag wel wat -minimaal- en kon niet goed aangeven wat. Daardoor ben ik wel extra op gaan letten en in mijn eerste rijles in de bak 2 weken later werd het echt duidelijk. Hij leek wel met platvoeten te lopen, kwam hard uit de schouder neer. Nu weet ik dat hij scheef is en ik denk dat het net allemaal te veel is geweest. Ik ben me nu van top tot teen aan het inlezen over scheefheid en rechtrichten, was eigenlijk al bezig met buiging etc. maar het lag op een laag pitje in de zomer. We zijn meer aan het longeren, ook dubbele longe voor het eerst en binnenkort komt er een algemene controle door een osteopaat/akupunkturiste. Kortom, ik ben bezig maar het zit me niet echt lekker. Rolling Eyes
Hij is ook duidelijk niet zo voorwaards. Hoewel hij nooit zo super snel is is het nu slechter.Daarentegen kan hij in een heel vlotte stap lopen, draf is slechter. Ik zal me wel te veel zorgen maken, hij is nogal verwend tot nu toe. Nu vraag ik meer, dus ook logisch dat er meer zichtbaar wordt. Dat zie ik dan maar als positief.
Iemand nog tips behalve schoudervoor aan de hand en contrastelling rijden? Question

gipsine

Aantal berichten: 123

Terug naar boven Go down

Re: de winter door, training etc.

Bericht van Wendy op wo nov 02, 2011 7:43 am

Staat Gip ook op ijzers?

Wendy

Aantal berichten: 185
Leeftijd: 30

Terug naar boven Go down

Bericht van Stella op wo nov 02, 2011 9:23 am

Vervelend dat Gip een dip heeft!

Megan gaat juist wel lekker, ze heeft veel energie en wil meer dan ze mag van mij. Hierdoor gaat ze haar energie gebruiken om mij te pleasen dmv nageeflijk lopen en beter verzamelen.

Eigenlijk trainde ik in de winter nooit echt voor TREC, maar na drie jaar stilstaan in de punten wil ik toch een keer meer. Ik ga deze winter meer les nemen en actiever trainen voor volgend jaar!

Stella

Aantal berichten: 572
Leeftijd: 28

http://www.rifwachter.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Bastienne op wo nov 02, 2011 11:22 am

Idd vervelend dat Gip niet lekker loopt.

Ik ben zelf niet zo heel erg voorstander van alsmaar mensen naar mijn paard laten kijken, maar ik merk idd ook dat naarmate ik meer vraag, moet ik meer op zijn gezondheid letten.

- Laat eens door een goede hoefsmid naar zijn hoeven, benen, stand etc kijken, een andere dan je normaal hebt, gewoon voor een soort second
opinion.

- Omdat het zo uitkwam is Karibu nagekeken door een fysiotherapeut/ostheopaat. Ook heel interessant en wie weet wat er uit komt. Ik heb ervan geleerd waar ik aan moet werken voor Karibu om lange tochten aan te kunnen (rug en achterhandspieren), en dat er hier en daar wat wervels vast zaten wat een goede buiging verhindert (niks ernstigs gelukkig)

- Laat een zadelmeting doen, vond ik ook erg informatief. Mijn zadel bleek al na 2 jaar gebruik veel te hard en veel te veel druk op te leveren, terwijl ik eigenlijk niet zoveel gemerkt had op zijn rug. Met die lange tochten krijgt hij eerder last van dingen die niet goed zitten. Hoeft niet meteen een drukplek op te leveren. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik beeld me in dat Karibu met een opnieuw gevuld zadel ontspannener loopt met zijn hoofd lager en rug minder weggedrukt.

en ten slotte: een beetje (weiland)rust doet volgens mij ook nog altijd wonderen!
succes

Bastienne

Aantal berichten: 264

Terug naar boven Go down

Bericht van Bastienne op wo nov 02, 2011 11:26 am

Onze winteractiviteit: Springles!

Erg leuk, we gaan het nu eindelijk echt goed leren :-)
Of althans, dat is de bedoeling...
We gaan om de paar weken naar Alice Naber-Lozeman, en ik vind haar (en haar man Gert) erg prettig les geven, ook op dummie-niveau.

Bastienne

Aantal berichten: 264

Terug naar boven Go down

Bericht van Wendy op wo nov 02, 2011 1:15 pm

Rust is inderdaad ook fijn, vooral na een druk wedstrijdseizoen Smile Tammy heeft inmiddels de zadelmaker gezie, volgende week de tandarts en dan nog een keer de osteopaat.
In de winter wil ik elke week lessen (dressuur) en minimaal 1x per week springen. Dat is persoonlijk, aangezien springen bij ons een moeilijk punt is Wink

Wendy

Terug naar boven Go down

Bericht van Berith op wo nov 02, 2011 1:27 pm

Inderdaad erg vervelend dat Gip niet helemaal goed loopt. Zoals hier al gesuggeerd is zou ik hem een keer laten nakijken door een osteopaat of fysiotherapeut. En misschien ook eens naar zijn tanden en hoeven laten kijken. En iemand zoeken die je les kan geven op die punten waar je het nodig hebt.
Ik heb nu echt geweldig les van Babette in Centered Riding. Babette heeft met mij ook het NK TREC gereden en weet dus ook wat er aan een paard gevraagd wordt bij de TREC. Daar past ze haar lessen op aan. Ik ben geen bakruiter maar wil wel een gezond, fit en soepel paard dat het zodanig gespierd is dat het lange buitenritten aan kan. Dus in de lessen van Babette kijken we niet naar het ideale dressuurplaatje maar het ideale spiergebruik voor het dingen die we doen. Heel leuk en daardoor vind ik het rijden in de bak alweer beter vol te houden.

Verder probeer ik 's winters mijn paarden altijd in conditie te houden, ik blijf ze gewoon rijden, sneeuw of niet. Al zijn de ritten (vooral als het koud is) meestal wat korter dan in de zomer.

Berith

Aantal berichten: 337

http://sietrix.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht van gipsine op do nov 03, 2011 1:29 am

Gip krijgt dinsdag bezoek van een osteopate/akupunkturiste. Zijn tanden doe ik elk jaar in het voorjaar, Vaste chiropraktor komt elk jaar in de zomer al 5 jaar op een rij (is nu met vakantie).
Ik heb nu pas gemerkt hoe scheef hij eigenlijk is en dat zal hem zijn gaan opbreken. Twee jaar geleden had ik les naar Philipe Karl, met veel buiging etc. Dat ging goed tot degene die les gaf niet meer kon komen en mijn rijmaatje het opgaf. Nu was ik wel al weer meer rijtechnisch bezig en daar ga ik ook mee door maar in de zomer lag dat wat meer stil. Van de week aan de dubbele longe gewerkt waarbij hij hard gaat lopen en in verzet gaat want dan blijkt wel hoe moeilijk hij dat rechtrichten vind. In het bos let ik nu ook erg op buiging en niet over de schouder vallen etc. Hij loopt dan super taai en langzaam. In draf gooit hij bu zijn benen door elkaar. Nooit zo erg meegemaakt. Ik hoop dinsdag toch wat meer te weten, misschien zit er iets scheef. Hoeven zijn bloot en ik ben van hoefverzorger veranderd vanaf december vorig jaar. Ik heb nu Klaas Feuth.
Afgelopen zondag toch een langer ritje gemaakt maar in rustig tempo. Toen ging het eigenlijk wel redelijk maar niet echt zoals begin dit jaar. Crying or Very sad

gipsine

Terug naar boven Go down

Bericht van gipsine op do nov 03, 2011 10:34 am

Berith schreef: Ik ben geen bakruiter maar wil wel een gezond, fit en soepel paard dat het zodanig gespierd is dat het lange buitenritten aan kan. Dus in de lessen van Babette kijken we niet naar het ideale dressuurplaatje maar het ideale spiergebruik voor het dingen die we doen. Heel leuk en daardoor vind ik het rijden in de bak alweer beter vol te houden.

Wat doe je dan precies in de bak? Ik heb helaas een kleintje en krijg Gip daat niet zo goed op tempo. Hij is meteen weer bij de volgende hoek dus meestal doe ik wat in stap en soms wat draf. Ik red het niet meer dan 1 x per 2 weken in de grote hal te rijden helaas. Vandaar dat ik weer meer longeer, dat gaat wel goed daar.

gipsine

Terug naar boven Go down

Bericht van Wendy op do nov 03, 2011 10:49 am

Ik zou toch eens kijken naar die hoeven. Als die bijvoorbeeld gevoelig zijn door dunne zolen kan ze daardoor scheef gaan lopen om te ontlasten.

Je kan ook langelijnen werk doen. Weet Berith ook wel alles van denk ik? Smile Wij hebben nog wel eens Piet Bakker op stal om les te geven.

Wendy

Terug naar boven Go down

Bericht van Berith op do nov 03, 2011 2:43 pm

gipsine schreef:Wat doe je dan precies in de bak? Ik heb helaas een kleintje en krijg Gip daat niet zo goed op tempo. Hij is meteen weer bij de volgende hoek dus meestal doe ik wat in stap en soms wat draf. Ik red het niet meer dan 1 x per 2 weken in de grote hal te rijden helaas. Vandaar dat ik weer meer longeer, dat gaat wel goed daar.

Omdat het principe van de les Centered Riding is, kijken we vooral naar mijn houding en zit en welke invloed dat heeft op de bewegingen van Sietske. Ze geeft me oefeningen die ik ook buiten de bak kan oefenen (even kort gezegd, op houding en zit de overgangen maken zodanig dat alle spieren goed gebruikt worden). Maar gisteren keken we bijvoorbeeld naar de hoofd/halshouding van Sietske. Ga je uit van het vaste dressuurplaatje waar je een een vrij opgericht hoofd/halshouding hebt en waar het de bedoeling is dat het paard met een goed ondertredende achterhand zijn rug goed gebruiktg. Dan lopen wij vaak tegen problemen aan. Gisteren bleek dat met de betreffende houding, zowel Siets als ik te veel spanning in ons lijf krijgen. Daarom zijn we gaan kijken hoe we wel het gewenste effect voor elkaar krijgen en dan blijkt dat we eigenlijk meer een westerncombinatie zijn tongue Dan moet ik Siets juist met een lage hoofd/hals houding rijden, dan maakt ze haar passen veel mooier af en ben ik ook losser in mijn lijf en beter in staat kleine hulpen te geven. Beetje moeilijk om het allemaal hier neer te typen maar voor mij zijn het allemaal hele belangrijke dingen. Ook kijken we bijvoorbeeld naar oefeningen uit de PTV zoals Labyrint, smalle doorgang en achterwaarts. In de lessen kijken we dan hoe we dat soort oefeningen kunnen doen op steeds subtielere hulpen op basis van lichaamstaal. En dan doen we niet puur die oefening maar kijken we naar hoe ik Siets het beste achterwaarts kan laten gaan, of hoe op zij etc, zonder dat ik daarbij mijzelf in allerlei bochten ga wringen of te veel ga spannen etc.
Het gaat vaak niet om het tempo (dat oefenen we buiten de bak wel) maar meer om hoe de onderlinge signalen zo subtiel mogelijk over kunnen komen. Grote thema bij mij is eigenlijk bij alles, minder doen, meer krijgen en ook geduldiger zijn met de reactie die ik bij 1 hulp al krijg en dus niet meteen 3 of 4 hulpen tegelijk te geven Wink

En wat Wendy zegt (maar dat gaat buiten de lessen van Babette om) doe ik ook regelmatig lange teugel werk. Dat is dus dressuur terwijl je zelf naast het paard loopt (Lijkt wat op dubbele longe maar je bent veel dichter op het paard en de oefeningen zijn veel verzamelder). Daarbij werk ik veel met diverse zijgangen en verzameling.
Zie hier tijdens een clinic van Piet Bakker afgelopen augustus:

Berith

Aantal berichten: 337

http://sietrix.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht van gipsine op do nov 03, 2011 8:12 pm

Goh dat ziet er goed uit.
Ik heb mijn eigen basis ook uit centered riding. Daarna was ik steeds op zoek naar klassieke rijkunst en heb ik gewoon pech gehad met mensen die bijvoorbeeld niet meer kwamen omdat ze de afstand te groot vonden of ineens in de lappenmand terecht kwamen. Nu heb ik wel fijn les maar bij Gip blijkt wel dat er nog veel aan de basis moet gebeuren. Ik heb hem ook te weinig gevraagd, was altijd te lief dus hij loopt ook makkelijk de kantjes eraf. Vita haar lessen zijn geent op zuid-iberische werkrijwijzen en californisch western. Ze doet zelf aan working equitation. We zijn zowel met mij als met Gip bezig en nu dus meer er naast als erop. We zijn ook bezig hem sterker in zijn achterhand te maken en buigzamer.

Wat betreft zijn hoeven (Wendy) Hij loopt op hoefschoenen zonder problemen hoewel ik geloof ik een deel van zijn "gevoeligheid"verkeerd heb ingeschat. Mogelijk was dat al een teken van een ander probleem. Dit jaar is voor het eerst heel duidelijk zichtbaar geworden dat hij rechts veel meer afslijt dan links. Dat was voorheen nooit.
We bekijken alles nu kritisch en ik ga voorlopig nog maar niet van een doemsenario uit. Hoe dan ook moet ik echt door de winter heen aan de bak blijven, Momenteel dus elke dag even wat oefeningen aan de hand of aan de longe erbij. Dat ziet er niet verkeerd uit. Hij doet dan graag mee. Spaanse pas voor een perpermuntje dan heb je hem helemaal gewonnen.

gipsine

Terug naar boven Go down

Bericht van inkie op vr nov 04, 2011 6:48 pm

Voor mij is het inmiddels wel duidelijk dat deze winter in het teken van revalidatie komt te staan.
Na diverse behandelingen van Alie op mijn paarden heb ik nu voldoende huiswerk om de komende weken door te komen.
Gelukkig knapt Beggar vlotter op dan ik eerst durfde te denken en kunnen we daar nu ook weer meer werk mee gaan doen en kijken hoe ver we daarmee gaan komen.
Op naar seizoen 2012

inkie

Aantal berichten: 594

http://www.horseandlady.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van Stella op vr nov 04, 2011 8:14 pm

Niet echt wintertraining, wel een 'behandeling' voor Megan Very Happy.

Ze heeft een talisman in haar staart met de edelstenen turquois en mosagaat. Mosagaat staat voor innerlijke rust, vitaliteit en zelfvertrouwen. Het moet Megan meer 'in balans' brengen. Ik heb hem stevig in de staart gevlochten en met wat secondelijm (hopelijk) vastgezet.

Ik ben benieuwd hoe lang het blijft zitten!

Stella

Aantal berichten: 572
Leeftijd: 28

http://www.rifwachter.nl

Terug naar boven Go down

Bericht van gipsine op za nov 05, 2011 10:53 am

Heb je dat zelf bedacht?? Hoe dan ook, het ziet er prachtig uit! Razz
Ik heb een tijd een klein leren medicijnbuideltje aan mijn zadel gehad met twee kleine belletjes eraan. Wat kruiden erin en twee halsedelsteentjes.
Meer op eigen gevoel.

Ingrid, ik heb nog aan je lopen denken. Hoop dat het allemaal goed komt.

gipsine

Terug naar boven Go down

Pagina 1 van 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Similar topics

Permissies van dit forum: